reklama

Spomienky plné chutí

Nič neprivolá spomienky spoľahlivejšie ako jedlo. Stačí si pripomenúť situáciu, vôňu, vzhľad a najmä chuť nejakého pokrmu a vaša pamäť vás dokonale vráti tam, kde ste si tú lahôdku užívali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

V mojich spomienkach mám práve teraz pred sebou veľký okrúhly stôl, dokonale prestretý. S parádnymi taniermi, naleštenými sviatočnými príbormi a ligotavými pohármi, na ktorých sú jemne vybrúsené strapčeky ríbezlí. To všetko ma ako dieťa však vôbec nezaujíma. V strede stola totiž tróni tá najúžasnejšia dobrota na svete. Plnené pečené kura.

STAREJ MAMINE plnené kura.

To vlastne ani nie je kurča. Je to kurací mastodont. Má rozmery prežratej morky, farbu jesenných zlatistočervených javorových listov a vonia omamnejšie ako všetky voňavky na svete. Vo veľkej plytkej mise mu spoločnosť robí hodvábna zemiaková kaša a v kompótových miskách sa lenivo rozvaľujú bacuľaté slivky v sladkom sirupe. V omáčniku je starostlivo zliaty hnedastý výpek z toho hydinového sloníčaťa a ja mám opäť sedem rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ach, ach, ach.

Na tanier dostávam rez bieleho mäsa (stehná u nás jedáva sestra) a kusisko plnky. Ale akej plnky! Je nádherne žltá, mramorovaná kúsočkami petržlenovej vňaťky a olemovaná dokonale upečenou, tenučkou chrumkavou a fantastickou kožičkou. Pre mňa by vlastne ani to mäso nemuselo byť, stačila by samotná plnka. Stará mama dokonale ovládala umenie naplniť kurča pod kožu tak, aby dvojnásobne zväčšilo svoj objem, ale koža pri pečení nikdy nepraskla. Plnenie do dutiny pokladala za kuchárske barbarstvo. Za jej vrcholný majsterštuk považujem to, že kurča po naplnení zašila bielou cvernou tak dokonale, že nebolo vidieť, kde je šité. Všetci členovia našej rodiny, aj tí náhodne sa vyskytnuvší pri udalosti PLNENÉ kura, dodnes spomínajú, že to už nikdy nikde nemali možnosť ochutnať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja, ako kuchárka nie celkom na zahodenie a pomerne dostatočne vyvarená, som sa pokúšala tento kulinársky zázrak zopakovať. V mojej detskej pamäti utkveli triky ako - vymiešať žĺtka s maslom, vyšľahať sneh do belostnej pevnej peny. Žemle rozmočiť v teplom mlieku. Kuraciu pečienku naškrabkať. Aj tá petržlenová vňaťka tam bola vidieť. Ale všetky moje pokusy skončili pomerne jediteľným produktom, ktorý však onomu pečenému plnenému mastodontovi nesiahal ani po pierka na chvoste. Vedela som tiež, že starej mame veľmi záležalo na vstupných surovinách. Až tak, že sa vždy vybrala na trh (aj keď ju veľmi boleli napuchnuté nohy) a sama nakúpila, čo bolo potrebné. Na trhu strávila kopec času výberom toho najvhodnejšieho. Všetky trhovkyne vo Zvolene poznali bývalú pani učiteľku a ponúkali jej len to najlepšie. Najtučnejšie kurča, pravé domáce maslo, najžltšie vajíčka a najčerstvejšiu petržlenovú vňať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To všetko som nespočetne veľakrát mala aj ja na svojej kuchynskej linke. Ale....

Až tento rok, keď už som aj ja starou mamou, som sa na svoje neúspešné pokusy s plneným kuraťom sťažovala svojej mame. Vypočítavala som, čo všetko robím, čo dávam do plnky. Ako to nevďačné kura maznám maslom a tak. Mama sa na mňa obrátila so vševediacim úsmevom. „ Jáááj, moja. Ale stará mama do plnky pridávala pol kila mletej teľaciny!“

Ach, stará mama, mamulienka. Tak v tom bolo tvoje tajomstvo. To sú tie spomienky, ktoré potrebujeme, aby v našej pamäti ostávali tí, ktorí nás už dávno opustili.

Ja si sama sebe v duchu sľubujem, že až príde moje vnúča zo zahraničia, sústredím všetko svoje kuchárske umenie, spomienky na mamulienku a upečiem plnené kura tak, aby si, aj za päťdesiat rokov, niekde na opačnom konci sveta, spomenulo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Áááááách, to plnené kura mojej starej mamy, to teda bolo niečo! 

Andrea Ostrihoňová

Andrea Ostrihoňová

Bloger 
  • Počet článkov:  152
  •  | 
  • Páči sa:  97x

Som aktívna. Niekedy. Zoznam autorových rubrík:  Cool Curaçaohlavovinyknigy, knihy, booksIrečité ÍrskoNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu