reklama

Hraničná skúsenosť V. (Izrael, saptember 2013)

Čo ma v Izraeli prekvapilo? Nebolo toho málo. Niektoré veci boli skôr úsmevné, iné príjemné a niektoré naozaj dojemné. Prekvapilo ma, že v každom kostole sú záchody. Teda, niekde sú zvonku kostola, ale napríklad pri Kristovom hrobe sú priamo v budove chrámu - a unisex!!  Ja viem, tisíc rokov náboženskej turistiky má aj takéto dôsledky...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Neprekvapilo ma, že nevychovaní návštevníci čmárajú v kostoloch po stenách aj napriek upozorneniu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Prekvapilo ma, že sme mohli mať omšu v akomkoľvek kostole. Nášmu sprievodcovi-kňazovi, stačilo deň vopred zavolať a termín bol dohodnutý. Prišli sme, kňazi si kdesi vzadu v sakristii požičali ornáty, odslúžili omšu, rúcha vrátili a my sme putovali ďalej.

Obrázok blogu

A všetci ostatní návštevníci, ktorí sa v čase našej bohoslužby ocitli v danom priestore zachovávali úplne ticho. Mali sme, napríklad, omšu v jaskyni v Getsemantskej záhrade, v Bethleheme (o 5,45!!! ráno) priamo na mieste, kde stáli jasličky v podzemnej jaskyni. I pod holým nebom na hore Blahoslavení. Tam si nás fotil neodbytný Japonec, ktorého napokon odohnal jeden z našich ľudí tak, že si začal fotiť jeho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Prekvapil ma chlapík, ktorý mal nohy zahalené americkou zástavou. Holé ramená, krátke nohavice nad kolená sa v kostoloch nesmú nosiť. Zahalujú si ich ženy aj muži. My sme nosili šály, poťažmo tenké uteráky. Ale nikto za tým účelom nepoužil americkú zástavu - navyše ešte v týždni, keď bol avizovaný útok na Sýriu...

Obrázok blogu

Prekvapila ma uplakaná tvár asi 15-ročnej židovskej dievčiny pri Múre nárekov, ktorá mi uvoľnila miesto. Nebola sama, boli ich tam desiatky uplakaných tínejdžeriek aj zrelých žien. Za plotom, v oddelenom priestore pre mužov, žiaden chlap neplakal....

Prekvapila ma ohľaduplnosť, ba až úcta, s akou vrátila do mojej batožiny veľmi prísne vyzerajúca bezpečnostná letisková inšpektorka ruženec. Malý, naobyčajnejší, z guličiek vystrúhaných z olivového dreva, pre starých rodičov na pamiatku. A žena s dokonale začesanými vlasmi, tuho stiahnutými do copu (ani vlásoček nevytŕčal), bez štipky makeupu, s gumenými rukavicami na rukách, túto drobnú vecičku vrátila do plastového vrecúška a opatrne zazipsovala kapsičku na boku kufra. S trochou fantázie by sa dalo povedať, že ho pohladila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A najmä ma prekvapilo, že tri náboženstvá dokážu žiť tak blízko pri sebe, tolerovať sa a vlastne i vzájomne prelínať. Aj keď to niekedy v médiách vyzerá úplne inakšie.....

Andrea Ostrihoňová

Andrea Ostrihoňová

Bloger 
  • Počet článkov:  152
  •  | 
  • Páči sa:  97x

Som aktívna. Niekedy. Zoznam autorových rubrík:  Cool Curaçaohlavovinyknigy, knihy, booksIrečité ÍrskoNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu