Slovinský divadelný režisér Diego de Brea sa na Rácza pozrel trochu s odstupom. Dokázal vydestilovať z literárnej predlohy preplnenej opismi, popismi, detailmi a odbočkami to nadčasové a podstatné. Alebo lepšie povedané, pre neho, umelecky režisérsky podstatné. V jeho spracovaní sa z Pišťankových postavičiek stávajú figúry. Divadelné bábky, vodené marionety, za ktorých povrázky Rácz poťahuje podľa potreby. Ktorých city a potreby sa plne podriaďujú želaniam veľkého Rácza. Tento princíp vodenia bábok na povrázkoch vystupuje po popredia najmä v situáciách, keď postava ukončí svoj výstup, avšak scénu neopúšťa, ostáva „zamrznutá“ uprostred pohybu. Zavesená v priestore bez pohybu, akoby len čakala odložená, kým ju Rácz nebude opäť potrebovať. Vdýchne jej život a opäť ju použije/využije k svojmu prospechu.
De Breove Rivers of Babylon sú extraktom z Pišťanka, okresal zbytočné ornamenty, vyhol sa popisnosti filmového spracovania a predostrel divákom surovú „raw“ podstatu príbehu manipulátora, kuriča a mafiána Rácza. Jeho príbeh je mužskou a mužnou verziou podsvetia. Ženy sú len doplnkom, prostriedkom na ukojenie túžby. Muži sú slabosi, úchyláci a debili bez názoru. O to viac poskytujú priestor pre prezentáciu samotného Rácza. Rácz v podaní Milana Ondríka je živočíšny, nebezpečný chlap, ktorého animálna príťažlivosť ochromuje ženy a poráža mužov. Takmer neopúšťa javisko, aby dianie kontroloval nielen mentálne ale i fyzicky. Všetky ostatné herecké výkony akoby bledli alebo ustupovali do úzadia pri tom zdanlivo jednoduchom a predsa tak ťažkom hereckom podaní ľudského pavúka, z ktorého sietí niet úniku.
A predsa, keď pohľad diváka úplne nezatieni výborný Ondrík, má čas oceniť i ostatných hercov. Dokonale odpudivého právnika Roba Rotha či dekadentne úchylného sexuálneho turistu Ľubomíra Pavloviča alebo slabošského riaditeľa Ferka Kovára, ktorý po špičkách odhopkáva zo scény.
Je to priamočiare, zjednodušené a predsa veľmi účinné stvárnenie príznačného príbehu doby, nie až tak dávno minulej. Podľa niektorých reakcií z publika je to silnejšie ako pôvodná literárna predloha, podľa iných si vraj Pišťanek zaslúžil viac.
Osobne si myslím, že takého Rácza mal pred očami autor, keď ho vylovil z babylonských riek.
Peter Pišťanek RIVERS OF BABYLON (pôvodná dramatizácia románu Rivers of Babylon pre Činohru SND)
premiéra: 30. a 31.1.2016
Dramatizácia a réžia: Diego de Brea
Dramaturgia: Miriam Kičiňová
Scéna: Diego de Brea
Rácz Milan Ondrík
Urban Alexander Bárta
Ďula Robert Roth
Donáth Emil Horváth
Silvia Petra Vajdová
Edita Diana Mórová
Fredy Špáršvajn Branislav Bystriansky
Hurensson/Zdravko Ľubomír Paulovič
Riaditeľ hotela František Kovár
Ribana Zuzana Kocúriková
Kišš Ivan Vojtek
Eržika Kiššová Dominika Kavaschová
Vedúci predajne/Endre Dušan Tarageľ
Lenka Monika Potokárová
Vedúci reštaurácie Peter Brajerčík
Bartaloš/Mozoň Tomáš Magát