Babylonské rieky tečú v SND

Autor: Andrea Ostrihoňová | 2.2.2016 o 8:10 | Karma článku: 2,05 | Prečítané:  387x

Máloktorým príbehom sa na Slovensku dostalo možnosti prezentovať sa pred verejnosťou v literárnej, filmovej i divadelnej podobe.  Pišťankovym Rivers of Babylon sa to podarilo.

Slovinský divadelný režisér Diego de Brea sa na Rácza pozrel trochu s odstupom. Dokázal vydestilovať z literárnej predlohy preplnenej opismi, popismi, detailmi  a odbočkami to nadčasové a podstatné. Alebo lepšie povedané, pre neho, umelecky režisérsky podstatné. V jeho spracovaní sa z Pišťankových postavičiek stávajú figúry. Divadelné bábky, vodené marionety, za ktorých povrázky Rácz poťahuje podľa potreby. Ktorých city a potreby sa plne podriaďujú želaniam veľkého Rácza. Tento princíp vodenia bábok na povrázkoch vystupuje po popredia najmä v situáciách, keď postava ukončí svoj výstup, avšak scénu neopúšťa, ostáva „zamrznutá“ uprostred pohybu. Zavesená v priestore bez pohybu, akoby len čakala odložená, kým ju Rácz nebude opäť potrebovať.  Vdýchne jej život a opäť ju použije/využije k svojmu prospechu.

De Breove Rivers of Babylon sú extraktom z Pišťanka, okresal zbytočné ornamenty, vyhol sa popisnosti filmového spracovania a predostrel divákom surovú „raw“ podstatu príbehu manipulátora, kuriča a mafiána Rácza. Jeho príbeh je mužskou a mužnou verziou podsvetia. Ženy sú len doplnkom, prostriedkom na ukojenie túžby. Muži sú slabosi, úchyláci a debili bez názoru. O to viac poskytujú priestor pre prezentáciu samotného Rácza. Rácz v podaní Milana Ondríka je živočíšny, nebezpečný chlap, ktorého animálna príťažlivosť ochromuje ženy a poráža mužov. Takmer neopúšťa javisko, aby dianie kontroloval nielen mentálne ale i fyzicky. Všetky ostatné herecké výkony akoby bledli alebo ustupovali do úzadia pri tom zdanlivo jednoduchom a predsa tak ťažkom hereckom podaní ľudského pavúka, z ktorého sietí niet úniku.

A predsa, keď pohľad diváka úplne nezatieni výborný Ondrík, má čas oceniť i ostatných hercov. Dokonale odpudivého právnika Roba Rotha či dekadentne úchylného sexuálneho turistu Ľubomíra Pavloviča alebo slabošského riaditeľa Ferka Kovára, ktorý po špičkách odhopkáva zo scény.

Je to priamočiare, zjednodušené a predsa veľmi účinné stvárnenie príznačného príbehu doby, nie až tak dávno minulej. Podľa niektorých reakcií z publika je to silnejšie ako pôvodná literárna predloha, podľa iných si vraj Pišťanek zaslúžil viac.

Osobne si myslím, že takého Rácza mal pred očami autor, keď ho vylovil z babylonských riek.

 

Peter Pišťanek RIVERS OF BABYLON (pôvodná dramatizácia románu Rivers of Babylon pre Činohru SND)

premiéra: 30. a 31.1.2016

Dramatizácia a réžia: Diego de Brea

Dramaturgia: Miriam Kičiňová

Scéna: Diego de Brea

 

Rácz Milan Ondrík

Urban Alexander Bárta

Ďula Robert Roth

Donáth Emil Horváth

Silvia Petra Vajdová

Edita Diana Mórová

Fredy Špáršvajn Branislav Bystriansky

Hurensson/Zdravko Ľubomír Paulovič

Riaditeľ hotela František Kovár

Ribana Zuzana Kocúriková

Kišš Ivan Vojtek

Eržika Kiššová Dominika Kavaschová

Vedúci predajne/Endre  Dušan Tarageľ

Lenka Monika Potokárová

Vedúci reštaurácie Peter Brajerčík

Bartaloš/Mozoň Tomáš Magát

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Ficov statusový symbol, amnestie a El sexico (Schutzov týždeň)

Fico je absolútne raritný otvorenosťou a vytrvalosťou, s akou vozí štátnu radkyňu.

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.


Už ste čítali?