Babylonské rieky tečú v SND

Autor: Andrea Ostrihoňová | 2.2.2016 o 8:10 | Karma článku: 2,05 | Prečítané:  398x

Máloktorým príbehom sa na Slovensku dostalo možnosti prezentovať sa pred verejnosťou v literárnej, filmovej i divadelnej podobe.  Pišťankovym Rivers of Babylon sa to podarilo.

Slovinský divadelný režisér Diego de Brea sa na Rácza pozrel trochu s odstupom. Dokázal vydestilovať z literárnej predlohy preplnenej opismi, popismi, detailmi  a odbočkami to nadčasové a podstatné. Alebo lepšie povedané, pre neho, umelecky režisérsky podstatné. V jeho spracovaní sa z Pišťankových postavičiek stávajú figúry. Divadelné bábky, vodené marionety, za ktorých povrázky Rácz poťahuje podľa potreby. Ktorých city a potreby sa plne podriaďujú želaniam veľkého Rácza. Tento princíp vodenia bábok na povrázkoch vystupuje po popredia najmä v situáciách, keď postava ukončí svoj výstup, avšak scénu neopúšťa, ostáva „zamrznutá“ uprostred pohybu. Zavesená v priestore bez pohybu, akoby len čakala odložená, kým ju Rácz nebude opäť potrebovať.  Vdýchne jej život a opäť ju použije/využije k svojmu prospechu.

De Breove Rivers of Babylon sú extraktom z Pišťanka, okresal zbytočné ornamenty, vyhol sa popisnosti filmového spracovania a predostrel divákom surovú „raw“ podstatu príbehu manipulátora, kuriča a mafiána Rácza. Jeho príbeh je mužskou a mužnou verziou podsvetia. Ženy sú len doplnkom, prostriedkom na ukojenie túžby. Muži sú slabosi, úchyláci a debili bez názoru. O to viac poskytujú priestor pre prezentáciu samotného Rácza. Rácz v podaní Milana Ondríka je živočíšny, nebezpečný chlap, ktorého animálna príťažlivosť ochromuje ženy a poráža mužov. Takmer neopúšťa javisko, aby dianie kontroloval nielen mentálne ale i fyzicky. Všetky ostatné herecké výkony akoby bledli alebo ustupovali do úzadia pri tom zdanlivo jednoduchom a predsa tak ťažkom hereckom podaní ľudského pavúka, z ktorého sietí niet úniku.

A predsa, keď pohľad diváka úplne nezatieni výborný Ondrík, má čas oceniť i ostatných hercov. Dokonale odpudivého právnika Roba Rotha či dekadentne úchylného sexuálneho turistu Ľubomíra Pavloviča alebo slabošského riaditeľa Ferka Kovára, ktorý po špičkách odhopkáva zo scény.

Je to priamočiare, zjednodušené a predsa veľmi účinné stvárnenie príznačného príbehu doby, nie až tak dávno minulej. Podľa niektorých reakcií z publika je to silnejšie ako pôvodná literárna predloha, podľa iných si vraj Pišťanek zaslúžil viac.

Osobne si myslím, že takého Rácza mal pred očami autor, keď ho vylovil z babylonských riek.

 

Peter Pišťanek RIVERS OF BABYLON (pôvodná dramatizácia románu Rivers of Babylon pre Činohru SND)

premiéra: 30. a 31.1.2016

Dramatizácia a réžia: Diego de Brea

Dramaturgia: Miriam Kičiňová

Scéna: Diego de Brea

 

Rácz Milan Ondrík

Urban Alexander Bárta

Ďula Robert Roth

Donáth Emil Horváth

Silvia Petra Vajdová

Edita Diana Mórová

Fredy Špáršvajn Branislav Bystriansky

Hurensson/Zdravko Ľubomír Paulovič

Riaditeľ hotela František Kovár

Ribana Zuzana Kocúriková

Kišš Ivan Vojtek

Eržika Kiššová Dominika Kavaschová

Vedúci predajne/Endre  Dušan Tarageľ

Lenka Monika Potokárová

Vedúci reštaurácie Peter Brajerčík

Bartaloš/Mozoň Tomáš Magát

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne mapy zhltli ďalšie státisíce, nevedno za čo

Ministerstvo dopravy si dalo za státisíce eur vypracovať analýzu, no zatiaľ ju nezverejnilo.

TECH

Prečo vznikla menopauza? Babičky sa delili o jedlo s celou rodinou

Ak má kosatka mláďatá vo vyššom veku, je možné že neprežijú.

TECH

Ako sa pravdou stalo najviac páčikov na internete

Falošné správy a moderná propaganda pomohli stvoriť populistov.


Už ste čítali?