Kto sa nebál, šiel na Bál

Autor: Andrea Ostrihoňová | 19.11.2014 o 11:00 | Karma článku: 4,43 | Prečítané:  710x

A nie na hocijaký. Do Národného divadla. Na Timravin Bál.  Presnejšie povedané, na premiéru divadelného predstavenia s názvom Bál, ktoré na motívy poviedok Boženy Slančíkovej-Timravy upravil Daniel Majling.

Už počujem váš názor (môj to tiež vravel!) :

„Určite to bude nuda – veď Timrava v SND! Čo už taká klasika v kamennom divadle môže priniesť zaujímavého...“

Tak nuda to rozhodne nebola. Bál síce tiež nie. Skôr dedinská zábava, na pozadí ktorej Timrava chirurgicky presne odrezáva nadbytočné detaily či pretvárku a predvádza divákovi anatomicky vernú štúdiu ženského prvku v reálnom živote. Bez okolkov to z javiska dostanete na plnú hubu. Neberie si servítky alebo ohľady. Na pódiu znejú vety a vidíte situácie, pri ktorých neviete, či máte v očiach slzy od smiechu alebo sa smejete cez trpké slzy.

Už dávno som v klasickom divadelnom priestore nezažila také výbuchy smiechu ale i spontánne vyprsknutie jednotlivého diváka či oneskorené chichotanie niekoho, komu to pomalšie zapaľuje. Jednoducho, bavili sme sa všetci. Herci i diváci.

Samozrejme, že nebolo všetko dokonalé a výhrad by som mala viacero. Povedzme si rovno, na Timravu treba dozrieť. Divácky i herecky. Bolo to cítiť. Mladšie herečky, predsa len príliš mladé na také tvrdé pravdy, niekedy pôsobili strojene, umelo a dosť nepresvedčivo. Ale dámy Zdena Studénková a Kamila Magálová boli absolútne skvelé.  Ten ohňostroj  drobných prepracovaných gest, naznačených komických akcií a nedopovedaných viet..... Pochúťka pre oko i ucho.  Táňa Paulhofová bola skvostná, presvedčivo trpiaca a odolávajúca. Len mi tam občas prebleskla ozvena minulosezónnej madam Bovary.

To isté nie celkom platilo o mužských predstaviteľoch. Tam sa dali obdivovať nielen výkony Jozefa Vajdu, Mariána Geišberga a Františka Kovára, no bolo čo vychutnávať i na mladších - najmä u Jána Koleníka a dokonale bláznivého Daniela Fischera.

Čo mi však vadilo, bola scéna a kostýmy. Vrstvenie významov – amatérsky divadelný súbor hrá Timravinu hru z prelomu storočia v podmienkach 50-tych rokov niekde na juhu Slovenska.... trochu priveľa vizuálnych kontextov na bežného diváka. Scéna s prvkami stalinskej budovateľskej kultúry, hlášky o presbyterovi a povinnosti chovať vdovu po miestnom rodákovi v spojení s modernými flitrovými minišatami – to sa dosť ťažko chápe, vysvetľuje  a zaraďuje.

Ale môj názor je (správne timravovský) táto hra stojí a padá na ženských postavách. A tie sa naozaj oplatí vidieť. Jedinci bojujúci za genderovú rovnosť by mohli nesúhlasiť, ale podľa mňa rozdielne videnie sveta, (tá toľko diskutovaná otázka – odkiaľ sa berie odlišne chápanie sveta mužom a ženou) je naozaj precízne definované jednoduchou výmenou názorov.

„Katuša! Čo ti je?“

„Nejak som pri tebe duševne otupela, zakrnela. “

„Hovno! Hladná si!“

 

Božena Slančíková-Timrava, Daniel Majling: BÁL

réžia: Michal Vajdička  dramaturgia: Daniel Majling  scéna: Pavol Andraško   kostýmy Katarína Hollá hudba: Marián Čekovský

Premiéra: 7. novembra 2014 v Sále činohry v novej budove SND

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne mapy zhltli ďalšie státisíce, nevedno za čo

Ministerstvo dopravy si dalo za státisíce eur vypracovať analýzu, no zatiaľ ju nezverejnilo.

TECH

Prečo vznikla menopauza? Babičky sa delili o jedlo s celou rodinou

Ak má kosatka mláďatá vo vyššom veku, je možné že neprežijú.

TECH

Ako sa pravdou stalo najviac páčikov na internete

Falošné správy a moderná propaganda pomohli stvoriť populistov.


Už ste čítali?